Hoe D. aan zijn naam kwam

Omdat er in een zonovergoten weekend als dit weinig anders te beleven valt dan het bezoek van een occasionele wesp, leek het mij wel een goed moment om het te hebben over hoe mijn zoon aan zijn naam kwam.

 

U moet weten dat hij nogal onverwacht kwam (dit zeg ik om uw begrip op te wekken voor hetgeen nog gaat komen). Eerst en vooral hadden we hem niet besteld (grijns), maar bovendien kwam hij dan ook nog een maand te vroeg.

 

Dit had als gevolg dat we nogal in de stress zaten wat namen betreft, want alles wat ik mooi vond (genre Sander, Sep, Samuel, Sebastiaan) vond M. afgruwelijk en alles wat M. mooi vond (enkel Michael Jr.) vond ik onaanvaardbaar.

 

Zo kwam het dat we er op de dag van de bevalling nog steeds niet uit waren. In de laatste dagen voor het zover was, had M. voor het eerst een andere optie gegeven dan Michael Jr. Hij was in zijn jeugd een fervent skater geweest, en een van zijn idolen heette Natas Kaupas, een Litouwse skater. Aangezien ik Natan (met dus een ‘n’ achteraan) wel mooi vond en dit dicht in de buurt kwam, kon het een optie zijn…

 

En toen kwam het moment waarop alles hectisch werd en ik een zuurstofmasker op mijn gezicht kreeg en iedereen gejaagd begon rond te rennen en de gynaecoloog zijn volledige gereedschapskist bovenhaalde om onze baby te verlossen (lang leve epidurale!). Het was zover, de baby was geboren en het was een jongen, zoals voorspeld. Hij was prematuur en had het moeilijk, dus kon ik hem maar heel even vasthouden.

 

U moet zich de situatie nu even visueel voorstellen (ja, sorry): ik ben pas bevallen en iemand oefent zijn snit en naad cursus op me terwijl ik nog in de beugels hang, wij staren met 2 volledig groggy naar onze zoon en op dat moment stelt de gynaecoloog de geheel normale vraag: Hoe gaat u hem noemen? Bij gebrek aan alternatief en omdat ik geen zin heb om nog eens een Sebastiaan-discussie te voeren, zeg ik dus: Natas.

 

Zegt de gynaecoloog: Hebt u dat al eens omgedraaid?

 

Euh, omgedraaid?

 

Aargh!!

 

En zo kwam dat de verpleging van de afdeling Prematuren in het Jan Palfijn ziekenhuis op 27 juni een baby verzorgde die op zijn bedje in grote letters de naam Natas De Smedt droeg (de baby kreeg mijn achternaam vanwege het nog niet erkend zijn) en dat zij de dag daarna een baby verzorgden die verdacht veel op Natas leek, maar die in grote letters de naam Dominique Taeymans droeg…

 

What’s in a name J

 

Plaats een reactie