De Weggeefwinkel

Wil je eens echt een fijn gevoel over jezelf hebben? Of gewoon in het algemeen? Dan moet je eens naar de Weggeefwinkel in Olmen gaan.

Dat gaat zo: je rent het hele huis door (incl garage) op zoek naar spullen die je niet meer gebruikt, stapelt die op in de hal, vraagt vervolgens aan de overige gezinsleden of het OK is dat deze spullen verdwijnen, legt dan na de protesten aanhoord te hebben de helft terug waar je het gevonden hebt en zwiert de rest in de kofferbak van de auto.

Hup naar Olmen!

De parking stond helemaal vol, dus moest ik noodgedwongen aan de overkant parkeren, maar geen probleem: van zodra ik de koffer opengooide kwamen er 2 mensen me helpen om alles uit te laden en voor ik het wist werd alles binnen al mooi gesorteerd en een plaatsje gegeven. Je hebt geen idee hoe blij andere mensen zijn met spullen die al jaren in je garage staan. Op de 20 minuten die ik binnen geweest ben, was 80% van mijn bezittingen al van eigenaar gewisseld (met een bedankje erbij). Zo was een oma blij met de autostoel en het potje (voor de kleinkinderen) en een jonge moeder had het roze winterjasje van Amélie mee, je zag haar al glunderen bij de gedachte aan het gezicht van haar dochtertje.

Maar wie het meeste glunderde, was ik toch wel J

Wat me opviel was hoe massaal veel spullen er in de winkel stonden, want eerlijk: een winkel waar alles GRATIS is, die is toch altijd leeg? Niet dus. Er worden steeds meer spullen binnengebracht dan dat er weer buiten gaan, dus voorlopig zit dat wel snor.

Ik deed nog een praatje met een van de vrijwilligers en zag de man glunderen toen hij diverse voorbeelden aanhaalde van spullen die waren binnengekomen en vrijwel onmiddellijk iemand anders blij maakten. Zo was er eens een jongetje dat stilletjes naar een bokszak stond te kijken (je weet wel, zo’n ding waarop boksers oefenen). Bleek dat hij net van de Sint bokshandschoenen had gekregen, dus zei de man tegen de jongen: pak mee, ’t is gratis. Ik kan me het smoeleke van dat kind wel voorstellen J

In ieder geval, de winkel is zo’n groot succes dat hij vanaf nu ook elke dinsdag geopend zal zijn, dat is gewoon TOP.

Verdere info en openingsuren vind je op de Facebook pagina: http://www.facebook.com/WeggeefwinkelOlmen

En voor wie Olmen wat ver vindt: waarom niet zelf in je community een Weggeefdag organiseren? Iedereen brengt zijn spullen naar 1 centrale plek en als je zelf iets leuks ziet, neem je het gewoon mee naar huis. Simpel. En de overschot wordt door een Chinese vrijwilliger naar een weggeef- of kringwinkel gebracht J

Strak plan? Afbeelding

Geef een reactie

